Lesgeven? In Brussel natuurlijk!

Ontdek de getuigenissen van studenten, leerkrachten en zij-instromers in Brusselse scholen: artikels, video's ...
Werk je zelf in een Nederlandstalige school in Brussel en wil je je verhaal delen? Vul dan zeker het formulier in. 

Lesgeven in een Brusselse klas

"De vele inspirerende mensen maken mijn job echt de moeite waard"

"De vele inspirerende mensen maken mijn job echt de moeite waard"

Als leerkracht in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel doet Lieze veel meer dan lesgeven alleen. Ze bouwt er bruggen met de leerlingen en ziet een enorm potentieel in haar klassen. “De context is soms uitdagend, dat klopt, maar de klassen zitten er vol ruwe diamanten.”
"Het geeft mij veel voldoening om jonge mensen iets bij te leren."

"Het geeft mij veel voldoening om jonge mensen iets bij te leren."

Het is een behoorlijke carrièreswitch geweest voor Johannes Denis. Na een horeca-opleiding en job als hotelmanager, verhuisde hij naar Brussel en solliciteerde er bij een lagere school als leerkracht. “Bij mijn tweede sollicitatie werd ik aangenomen.
“Eens je een band hebt met de kinderen, krijg je zoveel respect en liefde van hen terug.”

“Eens je een band hebt met de kinderen, krijg je zoveel respect en liefde van hen terug.”

Sinds september geeft Lieselotte les aan het vijfde leerjaar van Gemeenteschool Paviljoen in Schaarbeek. Na lang zoeken vond ze de school die perfect aansluit bij haar visie. Het heeft haar passie voor het onderwijs alleen maar versterkt, ook al is haar klas niet de makkelijkste, zegt ze zelf.
"Deze job doet er echt toe"

"Deze job doet er echt toe"

Tonie De Waele (48) zette enkele jaren geleden de stap naar het onderwijs. Vandaag staat hij voor de klas in gemeenteschool De Kriek in Schaarbeek. “Ik heb me mijn carrièreswitch nog geen moment beklaagd. Valt een werkdag wat tegen, dan heb ik slechts twee minuten nodig om mezelf eraan te herinneren waarom ik leerkracht ben. Deze job doet er echt toe.”
“De leerlingen zitten vol verwondering”

“De leerlingen zitten vol verwondering”

’s Avonds komt Lotte Tierens, leerkracht aardrijkskunde, biologie en natuurwetenschappen, thuis in een yurt tussen het groen. Overdag staat ze voor een klas vol enthousiaste leerlingen in Anderlecht. Het contrast tussen waar ze woont en waar ze werkt vindt ze heel waardevol.
In Brussel blijf je elke dag groeien als leerkracht

In Brussel blijf je elke dag groeien als leerkracht

Als leerkracht maak je elke dag echt een verschil, en al zeker als je in de superdiverse en grootstedelijke context van Brussel werkt. «Het mooiste aan lesgeven in Brussel is dat je kinderen die doorgaans minder kansen krijgen echt kunt helpen», weet ook Kimberly Bovyn, juf in het eerste leerjaar in Anderlecht.
“De diversiteit in al haar facetten is heel verrijkend.”

“De diversiteit in al haar facetten is heel verrijkend.”

Lesgeven is een uitdagende job, die tegelijk ook veel voldoening geeft. Femke geeft al zes jaar les in de Gemeentelijke Basisschool van Asbroeck in Jette, vandaag in het derde leerjaar. Als leerkracht voelt ze zich in haar sas in Brussel. “De diversiteit in al haar facetten is heel verrijkend.”
"Een functie als leerkracht geeft je meer voldoening dan welke andere job ook"

"Een functie als leerkracht geeft je meer voldoening dan welke andere job ook"

Remko Kampert maakte de overstap van de privésector naar het onderwijs en koos er daarbij bewust voor om in Brussel voor de klas te staan.
“We zien de stad daarbij als één groot labo om in te experimenteren”

“We zien de stad daarbij als één groot labo om in te experimenteren”

Stefanie geeft al meer dan tien jaar les in het Nederlandstalige onderwijs in Brussel. Dat doet ze op het Imelda-Instituut, een school die op een eigen manier omgaat met de uitdagingen van de Brusselse onderwijscontext. Daar speelt taal een zeer belangrijke rol in, en laat dat nu net Stefanies stokpaardje zijn.
"Een sterke band creëren met je leerlingen loont"

"Een sterke band creëren met je leerlingen loont"

Ana Maria is 34 jaar, en kwam als 14-jarige van Colombia zelf in het Brusselse onderwijs terecht. Nu staat ze elke dag met veel passie aan de andere kant van de klas: «Ik gaf even les in een minder diverse context, maar ik miste de uitdaging van Brussel al heel snel»
“Diversiteit in de klas is heel verrijkend, voor mezelf én de kinderen”

“Diversiteit in de klas is heel verrijkend, voor mezelf én de kinderen”

Yasmin Banck is klasleerkracht in het zesde leerjaar van de GO! Basisschool Zavelput in de Brusselse gemeente Sint-Agatha-Berchem. Als zij-instromer uit de zorgsector voelt ze zich helemaal in haar sas in het onderwijs. “De interacties met kinderen vind ik heel fijn. Ik leer ook van hen bij.”
“Ik ken de leefwereld hier en dat is een troef”

“Ik ken de leefwereld hier en dat is een troef”

Joke Barra ademt Brussel. Ze is er geboren, getogen én zoekt en vindt er ook steeds een plekje voor de klas. “Je moet een hart hebben voor Brussel en de vele culturen om hier les te kunnen geven”, ervaart de wiskundeleerkracht in COOVI secundair onderwijs in Anderlecht.
Teach for Brussels

Teach for Brussels

Ontdek de getuigenissen van de deelnemers van het programma Teach for Belgium in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. In een tweejarig leiderschapsontwikkelingsprogramma gaan de kandidaat-leerkrachten voltijds aan de slag gaat als leerkracht Wetenschappen, Wiskunde of Nederlands (en Engels) in secundaire scholen met veel kansarme jongeren. Ze krijgen gedurende 2 jaar een intensieve begeleiding.