Als leerkracht in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel doet Lieze veel meer dan lesgeven alleen. Ze bouwt er bruggen met de leerlingen en ziet een enorm potentieel in haar klassen. “De context is soms uitdagend, dat klopt, maar de klassen zitten er vol ruwe diamanten.”
Voor Lieze (33) is het een uitgemaakte zaak: als leerkracht gedijt ze nergens beter dan in een bruisende stad als Brussel. Ze studeerde pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en volgde tijdens haar laatste jaar een lerarenopleiding. Als stageplek koos ze bewust voor een Brusselse school. Ze wilde graag iets nieuws proberen, weg van haar vertrouwde omgeving. “De meertalige context sprak mij erg aan, maar was tegelijk ook confronterend. Op mijn eerste dag hoorde ik amper Nederlands. Maar zodra ik voor de klas stond, wist ik het meteen: bij deze jongeren voel ik me thuis.”
Carrièreswitch
Na drie jaar als lesgever in het Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO) en een jaar als jeugdwerker in Brussel, ging Lieze aan de slag in het Sint-Guido-Instituut in Anderlecht. Ze geeft er pedagogisch handelen, expressie en stagebegeleiding in de derde graad arbeidsmarktfinaliteit in de richting ‘basiszorg en ondersteuning’, de opleiding tot kinder- of ouderenverzorger. Zowel de leerlingen als leerkrachten hebben er heel uiteenlopende achtergronden. Zelf neemt Lieze het woord ‘diversiteit’ liever niet in de mond. “Elke klas bestaat uit verschillende minderheden zonder dat er een dominante groep is. Die moet je samen weten te brengen. Maar net daardoor ziet iedereen elkaar als gelijke en ga je je blik verruimen.”
Dynamiek in de klas
Het is die context die de job zo bijzonder maakt voor Lieze. “Ik voel dat de school en de leerlingen bij mij passen. De verschillende culturen in de klas, het watervalsysteem, de leerproblemen waarmee je aan de slag gaat, de verschillende opvoedingsachtergronden, noem maar op. Dat maakt het enorm boeiend vanuit pedagogisch oogpunt.” Ze benadrukt dat het als leerkracht belangrijk is om voor verbinding te zorgen en aan de klasdynamiek te werken. “Je doet meer dan lesgeven alleen.”
En uiteraard gaat dat gepaard met uitdagingen, maar tegelijk ervaart Lieze flink wat mogelijkheden. “We krijgen de kans om onze ideeën uit te werken. Zo nodigde ik mijn beide grootouders uit in de klas - twee ex-leerkrachten van bijna 90 jaar uit het landelijke Averbode - om zich te laten interviewen door de leerlingen.” Een heel verrijkende ervaring, zo bleek. “Het kwam tot boeiende gesprekken, ook over de hoofddoek, bijvoorbeeld. Mijn grootouders waren onder de indruk van hoe mondig en geëmancipeerd de leerlingen zijn. Ze hebben over alles een mening, maar zijn tegelijk heel respectvol – in het bijzonder tegenover de leerkrachten.”
Taalvaardigheid
Hoewel heel wat leerlingen thuis geen Nederlands praten, waren de grootouders van Lieze toch onder de indruk van het niveau van het Nederlands in de klas. Lieze vindt het taalaspect een belangrijk element om mee te nemen in haar lessen. “Hoe maak je de inhoud voor iedereen toegankelijk? Want daar draait het om. Er zitten heel wat ruwe diamanten in de klas: leerlingen waarvan het potentieel onderbenut zou blijven door een gebrek aan taalvaardigheid. Daar werken we aan.”
Daarbij hecht Lieze ook veel belang aan het motto van het Sint-Guido-Instituut: affectieve kordaatheid. “In een Brusselse context worden jongeren vaak als slachtoffer gezien en wijzen mensen vaak naar verzachtende omstandigheden. Maar de verantwoordelijkheid voor hun toekomst ligt natuurlijk wel bij de leerlingen zelf. We hebben begrip voor hun situatie en willen voor hen echt alles uit de kast halen. Dat doen we aan de hand van enkele strenge regels.”
Brussel pur sang
Anderlecht belichaamt het echte Brussel voor Lieze. “Op straat kent iedereen elkaar en er heerst een sterke sociale cohesie. Dat merk je ook op school. Het zorgt voor een supergemotiveerd team. Mijn coördinator en het beleidsteam geven mij alle kansen van de wereld, mijn mentor heeft tonnen ervaring en staat altijd klaar met advies en een luisterend oor, en de collega’s waarmee ik samenwerk zorgen ervoor dat we van één plus één drie maken. De vele inspirerende mensen maken mijn job echt de moeite waard, samen met de leerlingen en hun enorme potentieel.”
Dit artikel werd gerealiseerd i.s.m. JOBAT in de reeks 'Werken in Brussel'. Lees het origineel op www.jobat.be.